Svenska Rättssystemet

Nu blottar jag nacken och ger mig redo för bilan att falla. Men detta gör jag med glädje. Vad jag syftar på? Jo, följande:

Jag anser att det var HELT RÄTT att den sk "Rödeby-Pappan" blev helt frikänd. För det är bara att sätta sig in i situationen själv, så gott det nu går.
     Om du blev trakasserad i ditt eget hem, genom telefonterror, och folk gjorde ditt eget barn illa, gång efter annan, och din fru (eller make) blev jagad när hon/han var inne i stan för att handla lite mat, och polisen inte gjorde något åt saken, säg mig, skulle du verkligen inte ta saken i egna händer till slut?
     För hur jävla filantropiskt man än är lagd och hur mycket man än försöker tala om för sitt barn att våld inte är lösningen till något, så nog skulle även DU känna att måttet var rågat? En individ MÅSTE få försvara sig och sitt! Det skulle hur som helst jag och tammefan om inte jag står för det!

En helt annan femma är att de åtalade i "Riccardo- rättegången" inte fick mer än 1 årsstraff. Detta anser jag vara en skymf. Rakt av.
     Idioter, i grupp, som SLÅR ihjäl en annan pga att den andre är kaxig och hindrade dem från att komma in på en fest, eller vafan det nu var. DET är ren idioti. De lär ju knappast känt sig hotade, eller hur? De lär ju knappast haft en enda bra anledning till att dunka på 1 ensam person när de själv var 3-4 stycken. Har jag fel?

Summa sumarum: Rättssystemet kanske inte alltid funkar som det ska, det är jag den förste att medge, men tills vi finner ett sätt som fungerar bättre är jag faktiskt glad att vårat samhälle trots allt har sina lagar och regler. För utan dessa skulle vi leva i anarki och vi som människor är ärligt talat inte så pass utvecklade och därav ej heller kapabla att ha ett sådant ansvar på våra axlar.

Må väl!

Kommentarer
Postat av: Ludde

Jag kan tycka som du men vart sätter man gränsen? Öga för Öga är inget som accepterats tidigare i samhället.
I det första fallet är inte problemet att myndigheterna agerade tidigare?

I Riccardo-rättegången är det väl så att frasen "utan allt rimligt tvivel" gör att de klarar sig och det faktum att vi inte har kollektiv bestraffning i vårt samhälle.

2008-05-08 @ 10:31:23
URL: http://luddelundell.blogg.se
Postat av: pelle

Ludde: Öga för öga är på ett sätt visst accepterat i samhället. Kollar man lagboken, så får du försvara dig med det våld som nöden kräver. Inte mer, förvisso, men ej heller mindre...Visst är det så att Myndigheterna borde agerat tidigare, då de fått ta del av trakasserierna ett antal gånger. Myndigheterna borde ingripit tidigare även när det gäller Riccardo-fallet. Merparten av kidsen var sk "problembarn" osv. Men när det väl kommer till kritan, när det väl exploderar, då har man väl inte mycket annat att se till än sig själv och sitt eget agerande?

2008-05-08 @ 10:37:49
URL: http://pelleptrask.blogg.se
Postat av: Ilir

Skont att du skrev det har inlagget, da slipper jag gora det. Och jag haller med dig fullstandigt, jag hade agerat exakt likadant och formodligen tidigare. Det som gor mig upprord ar att det bahovde ga sa har langt. Det ar ganska tydligt att saker och ting har brustit bada nar polisen inte agerat men ocksa att forladrar till barnen ignorerat det de har gjort. Att fria farsan ar inte mer an ratt och formodligen har han redan fatt sitt straff i form av anger och lidande over det han behovde gora.

2008-05-08 @ 15:51:53
URL: http://lepricon.blogg.se
Postat av: Lotta

Kunde inte sagt det bättre själv..

2008-05-08 @ 19:08:32
URL: http://lotla.blogg.se
Postat av: mulin

Jag gick faktiskt ifrån lite. Fast jag blev inte så förbannad på programmet den här gången. Nu kollar jag på Nyheterna istället. Vet inte om jag blir mindre förbannad då iofs..

2008-05-08 @ 22:03:11
URL: http://apoetry.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0